Sol tack!!

Jag längtar så otroligt mycket tillbaks till Australien nu! Och inte minst nu när det är -15 grader ute och mer snö än vad det har varit på dom senaste 10 åren. Helt sjukt! Inte minst längtar man tillbaks till dom soliga stränderna. Vi var på Mollymook i Ulladulla, som är i topp fem av dom finaste stränderna i hela Australien:

På vägen ner till stranden..

M med lill piraten..

Tindra sprang omkring och plaskade i vattnet och fick snabbt små kamrater att leka med.

Tindra och Isabelle..

Mille tyckte om att äta sand! =)

Äntligen helg!!

Denna vecka har det varit fullt upp, och tyvärr är det bloggen som blir lidande. I måndags började ju jag på Komvux och det känns jätte bra faktiskt. Var tvungen att gå varenda lektion den här veckan för att träffa lärarna och få alla papper och planeringscheman för varje ämne. Jag har redan fått en massa läxa. Jag började ju två, tre veckor efter dom andra för att vi var i Australien. Sen har Tindra varit på inskolning, fast dom två senaste dagarna har barnen haft feber till och från så hon har fått vara hemma. Dom fick ju sin andra vaccinspruta i tisdags. Men idag var Tindra på dagis. Nästa vecka ska vi börja lämna henne där och hon ska prova på att äta och sova. Det ska bli kul och se hur det går. =)

Sen vid två ska vi ner til stan med min syster och träffa mamma där. Lite shopping som gäller. Fast har inte så mycket pengar den här månaden, vi la undan 4500 på vårt sparkonto. Barnen fyller ju år nästa månad och sen ska vi köpa en bilbarnstol också.

Healesville Sanctuary

Den femte dagen i Australien när vi lämnade Melbourne för att åka mot Canberra stannade vi till på Healesville Sanctuary. Som är ett liten zoo med bara djur från Australien. Dom lever alltså i sin rätta natur. Där fanns bla Känguru, wallabies, tasmaniska djävlar, wombats, emus, koalor mfl. Här fick vi mata och klappa kängurus, vi tittade på en fågelshow där dom visade upp en skit stor rovfågel. Jag har aldrig sätt något liknande.

En söt känguru

Dom hälsade på Milian

Och blev matade

Tindra klappade Kängurus

Hur stor fågel som helst. Typ lika lång som mig mellan vingspetsarna!

Koala

En ful EMU

En ödla

Antagligen an giftig orm.
Australien har 19 av dom 20 giftigaste ormarna i världen!

Tasmansk djävul

För er som undrar vad wallabies är. Så är som en känguru fast mycket mindre. Tyvärr så fick vi inget bra kort på Wombats, då dom är nattdjur och bara låg i sin lilla koja och sov. Men dom ser ut som en stor hamster ungefär. Så här:

En annan rolig sak, eller rolig och rolig. Men vi hyrde ju två bilar för att ta oss fram i Australien och man förväntade ju sig att få se lite vilda djur springandes kring vägarna ju. Vi såg massor av djur! Vi såg kängurus, wombats, dingos och någon konstig igelkott fast större. Alla överkörda! Hmm..

Inskolning pågår...

Nu så kan jag blogga! Vi är väldigt trötta här fortfarande efter resan och har världens jetleg. När det är dag här så är det natt i Australien och tvärtom. Och det är lite små jobbigt! Som förrgår, då gick vi alla för att sova lunch vid fyra och somnade allihopa och vaknade vid åtta. M sov till tolv?! Låg i sängen och försökte sova, barnen vaknade och det var kaos! Men vi lyckades sova tre timmar till, sen skulle vi upp med barnen vid sju.

Tindra håller ju på att inskolas på dagis nu ju! M var med henne igår på första dagen och jag var där idag. Det går över förväntan. Hon älskar dagis! Hon vill inte gå där ifrån och hon älskar att sparka boll med sina nya kompisar. =) I morse var hon så arg för att vi inte kunde gå till dagiset så fort hon ätit upp sin frukost. Hon blev jätte arg och skrek "Gå på dagis!", "Gå på dagis!", Tindra gå på dagis!". =)

Tindra i soliga Australien!

Melbourne City...

I Melbourne påbörjades vår resa och vi stannade där i fyra dagar. Melbourne var en väldigt fin och renlig stad, dom har lagt mycket på det arkitektura och det finns mycket att se. Här är en bild ut över Yarra River som rinner igenom Melbourne.

En mysig liten kyrka som vi bodde granne med, mitt inne i centrum.
Det fanns mycket blandade byggnader, gammal och nytt

Docklands i Melbourne. Hamnen!

Påvåg till hamnen..

Vi stannade  och lekte vid någon annorlunda lekplats..

Mille fick åckså gunga. Han älskar att gunga!

Utsikt över staden..

Ett av dom högsta höghusen i Melbourne.
I detta kunde man åka upp i och få en fin utsikt över hela staden.

Vi har fler bilder från dom första dagarna på Sebastians dator som jag ska lägga ut senare. Tindra kom precis intassandes på små fötter till mig, och nu ska vi väcka resten av den sovande lilla familjen! =)

We´re back from sunny Austalia!!

Nu har vi äntligen kommit hem från en jobbig 28 timmars resa. Tro det eller ej kom vi försent till Gaten som hann stänga och vi kom inte på det plan vi skulle med. Paniken bröts ut, men det löste sig till slut och vi kunde åka bara några timmar senare med en annan rutt. Vi fick ta flyget till Tokyo istället och sen från Tokyo till London, London till Landvetter.

Flyplatsen i Tokyo.

Vi var ganska trötta! =)

Visstelsen i Australien har varit helt underbart! Vår sista vecka i sydney spenderade vi mest med att ströva omkring i den stora staden, vi var på Bondi Beach en dag och Coogee Beach en annan. Tyvärr var inte vädret så lyckat, det var fortfarande varmt men molnigt. Det blev bara 3 fulla stranddagar för vår del på hela resan. Vi åkte ju runt och såg en massa medans det var fint väder också såklart. Man vill ju se så mycket som helst när man besöker ett land, en kontinent, man aldrig har varit i förr.

På Ms födelsedag åkte vi Jet Boat som gick i över 100 km/t runt i Sydney hamn och blev något blöta! =) Vi spenderade två dagar med att shoppa en massor, var bla på en marknad som hette Paddys Market som låg innomhus under ett fyra våningsshoppingcenter. Där hittade vi en massa kläder åt allihopa, smycken, klockor, souvenier, presenter, väskor, leksaker, fårskinnssaker. Jag köpte migg ett par UGGS för ca 650 svenska kr och sen köpte vi ett fårskinn för under 200 svenska kr.

Jet Båten vi åkte med!

Paddys Market!

Jag har så otroligt mycket att berätta om men jag slänger in lite bilder och skriver en mening eller två. Annars skulle jag kunnda skriva ett hur långt inlägg som helst! =)

Hello Sweden!!

Nu har vi skaffat oss trådlöst internet som äntligen funkar som det ska, så nu kan jag äntligen blogga lite direkt från Australien. Häftigt va?! =)

Visstelsen har varit helt underbar än så länge, haft lite otur med vädret men det har ändå varit varmt. Själva resan hit tog väldigt lång tid, ca 28 timmar. Det som jag trodde skulle bli en mardröms flygresa slutade ganska bra faktiskt. Barnen var väldigt snälla, blev lite rastlösa då och då, men det får man räkna med när man reser så här långt. Milian sov i stort sett hela resan.

På flygplatsen i London.

Ca 23.30 hade vi landat i Melbourne, Australien och möttes av en vägg med varm luft. Det var 30 grader ute, helt underbart! Hotellet vi hade i Melbourne var helt okej, lite trångt med tanke på att vi var 4 stycken i vårt rum. Dagen efter var det nyårsafton och det kändes ju jätte konstigt. Vi gick lite och utforskade i Melbourne, som är en väldigt fin stan och har ni vägarna förbi Australien är det helt klart värt ett besök. Hehe! Vi gick till Melbourne Aqarium och tittade på fiskarna och pingvinerna.

I centrum av Melourne, 37 grader varmt!

Resan hade tagit musten ur oss i vi somnade efter en dag i stan. Vi fick panik när vi sen vaknade och upptäckte att klockan var halv tio och två och en halvtinme till Nytt år! I sista sekund hittade vi en fin resturang precis vid vattnet i hamnen där dom smällde rakerterna. Jätte god mat och god stämmning!

Nyårsafton i Melbourne!

Resten av dagarna spenderade vi i Melbourne, tog en dagstripp till Phillips Island där det varje kväll kommer upp flera hundra pingviner upp på standen och går upp mot sina bon i gräset.

Efter fyra dagr i Melbourne åkte vi först upp till Healesville Sanctuary, där dom har alla Australiens djur. Där fick vi bla mata och klappa Kängerus. Det tyckte Tindra var jätte kul! Sedan påbörjade vi vår bilresa mot Alboure, en mysig stad som låg ca 30 mil norr över Melbourne. Där spenderade vi en natt och tittade på deras konstgjorde sjö Lake Hume. Sedan forsatte vi vår bilresa till Australiens huvudstad Canberra där vi skulle spendera en dag. Det finns tydligen inte så mycket att se i den staden. Vi åt på en god japansk resturange och dagen efter gick vi upp och kollade på parlamentshuset, sen åkte vi ut mot kusten där vi nu är.

Vi kom väldigt sent hit och det fanns inga lediga motell, bensinen höll på att ta slut och det var mer eller mindre kaos! Men till sist lyckades det lösa sig och vi fick stanna över hos en gammal dam som hyr ut två rum av hennes hus, typ som ett bed&breakfast i den lilla byn Milton. Jätte snällt!

Nu har vi hamnat i en jätte fin och lagom liten stad som har världens roligaste namn: Ulladulla! Haha! Jag kommer ihåg att vi såg namnet på kartan och tyckte det var hur kul som helst, inte trodde vi att vi skulle hamna här! =)

Idag är det ganska mulet, fast ändå ca 26 grader ute, vi ska ner till Funland där dom ska ha lite roligt för barn. Dom har även en jätte fin strand här som vi tyvärr inte har badat i än, men det kommer!

Det blev ett ganska långt inlägg nu, men jag ska försöka blogga lite oftare under tiden jag är här i Australien, det är så mycket man är med om här! Jag lägger upp fler bilder senare, internet är lite segt och min tid är snart ute..

Ha det så bra så länge i kalla Sverige!