Min vardag...

Det är så härligt att man ängtligen har börjat få rutiner här hemma. Dom tre första månaderna med en liten bebis går det inte att planera någonting, och man får ta timme för timme helt enkelt. Den ena dagen är inte den andra dagen lik. Så det har varit lite jobbigt. Men nu så äntligen börjar jag få in mina rutiner. Så här kan en helt vanlig dag som hemma-mamma se ut:

08.00-09.00 Tindra vaknar, jag går upp och bytar blöja på henne och gör iordning mat och ger henne det. Hon brukar då somna om.
ca 10.00 Vaknar Tindra igen, och då vill hon inte ligga kvar i sängen längre. Så då är det bara till att gå upp. Jag brukar lägga henne i babygymet eller babysittern medans jag fixar min frukost och gör mig själv iordning. Vi brukar även slappa lite framför tvn.
12.30-13.00 Då är det dags för Tindras smakpotion till det får hon mjölkersättning.
13.00-15.00 Tindra somnar ganska snabbt efter hon fått mat och sover i nån timme. Då passar jag på att städa och plocka undan lite. Sedan har jag min egentid som jag oftast spenderar framför datorn. Jag passar även på att laga nån lätt lunch till mig själv.
 ca 15.00-17.00 Tindra har vaknat. Vi brukar nu oftast gå ut på en prommenad, gå till stan, affären om vädret tilllåter. Annars ligger vi och myser och leker här hemma istället.  
ca 16.00 Ska Tindra ha lite ersättning igen.
ca 18.00-19.00 Vid den här tiden brukar Tindra vilja ha lite ersättning och sedan somnar hon en stund i soffan brevid mig och jag brukar kolla på tv.
19.30-20.30 Börjar vi med maten och äter den. Tindra vaknar alltid lagom tills kvällsmaten och vill själv ha mat. Så då får hon en liten portion gröt. Vi bytar blöja på henne, badar henne vid behov och sätter på hennes pyjamas eller så får hon sova i bara blöja, det beror på hur varmt det är. Sedan brukar vi lägga henne i soffan brevid oss eller i hennes säng där hon sedan får sin ersättning innan hon somnar för natten.

Nu dom senaste dagarna har hon även vaknar en till två gången på natten, men jag tror det beror på att hon har fått tänder och att det gör ont. Då brukar hon få ersättning och sen snabbt somna om igen. Så förhoppningsvisst börjar hon sova hela nätterna snart igen. =)


Så ser en vanlig vardag ut i mitt liv som mamma-ledig iaf. Sedan så fort jag får chansen så bloggar jag självklart. Vilket ibland vissa dagar blir mer sällan. Men jag försöker så gott jag kan.


//S.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0