Hej svinkoppor!!

Ja, det har varit lite frånvaro både här på bloggen och i skolan nu i några dagar. Detta beror på att barnen har blivit sjuka, riktigt sjuka!! Usch, först feber sen blev deras läppar jätte torra, började spricka och blöda. Sen slutade dem äta totalt, dem hade för ont i munnen för att äta och fick vit beläggning i hela munnen, svampinfektion alltså. Och allt detta med läpparna och munnen hände inom loppet på bara två dagar. Vi ringde då sjukrådgivningen och sen till vårdcentralen, men fick inte tid förrens dagen efter(idag). Kände att vi inte kunde vänta så åkte in me barnen till jourläkargruppen med dem igår.

Där sa dem att barnen var jätte sjuka, men kunde inte säga direkt vad de kunde vara. En kraftig baktriell infektion var svaret. Så vi fick pencillin utskrivet, 900 spänn! Tack för de! Vi kände dock att vi inte fick några direkta svar av den läkare vi fick träffa igår, så vi bestämde oss för att gå idag också. Barnen hade ju även fått en del plitor runt munnen och ner på halsen som såg vätskefylda ut. Så jag trodde att dem anntingen hade fått vattenkoppor eller svinkoppor.

Och visst hade jag rätt, båda barnen har svinkoppor, streptokocker sorten.
Så det blir inget dagis nu förrens alla plitor är borta och alla skorpor har torkat och ramlat av. Dessutom är detta extremt smittsamt, så nu gäller det att inte gosa med barnen och sköta handhygien.

Jag hoppas verkligen inte att jag blir smittad, om jag inte redan är det vill säga. Jag ska ha VFU (vara på dagiset) nu i tre veckor...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0